عینک هوشمند ChatGPT به یاری افراد نابینا می‌آید

۱۶ خرداد ۱۴۰۲ | ۰۶:۳۰ کد : ۲۱۹۹۰ اخبار روز
تعداد بازدید:۱۸۶
عینک هوشمند ChatGPT به یاری افراد نابینا می‌آید

Envision دستیار بینایی ChatGPT AI را، به عینک هوشمند خود برای نابینایان اضافه می‌‌کند. شرکتEnvision، یک توسعه‌دهنده پیشرو در عینک‌های هوشمند که می‌تواند به افراد نابینا در خواندن و شناسایی اشیا کمک نماید. این شرکت اکنون با افزودن یک دستیار بینایی با قابلیت پردازش و پاسخ‎دهی به دستورات صوتی، محصول خود را ارتقا بخشیده است. این عینک جدید در‌حال‌حاضر، توسط پیشرفته‌ترین هوش مصنوعی ساخته‌شده تاکنون یعنی ChatGPT پشتیبانی می‌شود.

به گزارش هوشیو، در نوامبر ۲۰۲۲، OpenAI شرکت پشتیبان ChatGPT، از ابزار پردازش زبان طبیعی مولد هوش مصنوعی خود که قادر به حفظ مکالمات انسان‌مانند با یک چت‌بات است، رونمایی کرد.

با به‌روزرسانی اخیری که در ماه مارس منتشر شد، این فناوری توسط متخصصان این صنعت، به‎‌عنوان یک گام بزرگ رو به جلو در توسعه هوش مصنوعی (که افراد عادی می‌توانند از آن استفاده کنند) مورد تحسین قرار گرفت. ChatGPT در‌حال‌حاضر توسط غول فناوری مایکروسافت، در محصولات این شرکت ادغام گردیده است .

شرکت Envision  مستقر در هلند، از عینک‌های Google Glass در بخش سخت‌افزاری خود استفاده می‌کند. این شرکت از زمان عرضه در سال ۲۰۲۰، از دوربین عینک‌های خود برای ضبط متن‌های مندرج در اسناد یا بسته‌بندی‌ها استفاده می‌کند، تا امکان خواندن این متون با صدای بلند را برای کاربران‌اش فراهم آورد.

آخرین به‎روزرسانی ChatGPT که با استفاده از یک API اختصاصی در اوایل ماه جاری معرفی شد، این فناوری کمکی را برای افراد کم‌بینا به سطوحی که قبلاً دیده نشده بود، ارتقا داد. عینک جدید با فعال کردن جنبه‌هایی از تفسیر اسناد، دقیقا مشابه آنچه افراد بینا می‌توانند به طور معمول مشاهده نمایند، پیشرفت بزرگی را برای افراد دارای اختلالات بینایی رقم زد.

یک ارتقا قابل‌توجه در دستیارهای بینایی

قبل از این ویژگی کاملاً جدید به نامAsk Envision، کاربرانی که مایل به استخراج اطلاعات متنی کلیدی مانند بدهی قبض آب و برق یا دستورالعمل‌های پخت‌و‌پز بودند، به اجبار باید از عینک خود برای اسکن و خواندن همه موارد درج شده در متن قبض‌ها یا دستورهای پخت استفاده می‌کردند. این موضوع به‌معنای اتلاف وقت برای بررسی اطلاعات اضافی، به‌منظور رسیدن به جزئیات کلیدی بود.

در‌حال‌حاضر با قابلیت Ask Envision، کاربران می‌توانند به‌سادگی با استفاده از دوربین روی عینک هوشمند، از یک سند متنی عکس بگیرند و سپس با استفاده صدای خود، از ChatGPT سوالات مستقیم بپرسند.

این پرسش‌ها می‌توانند مواردی از این قبیل باشند، « چقدر بابت این قبض بدهکارم؟» یا «گزینه‌های گیاهخواری در این منو کدامند؟»

در عرض چند ثانیه،Ask Envision پاسخ‌های دقیقی را از طریق خروجی گفتار به کاربر ارائه می‌دهد.

از‌آنجایی‌که ChatGPT 4، بر روی مجموعه داده‌های گسترده‌ای از اینترنت و تعاملات انسانی آموزش دیده، این نرم‌افزار هم با پشتیبانیChatGPT به سطح بالایی از آگاهی زمینه‌ای تجهیز گردیده است. به این معنی که می‌تواند وظایف پیچیده‌ای مانند خلاصه کردن اسناد طولانی یا پیشنهاد مسیر براساس نگاه کاربر به نقشه حمل‌و‌نقل عمومی را انجام دهد.

سایر وظایف مهمی که این دستیار مجازی پیشگام می‌تواند بر آنها مسلط شود عبارتند از، تعیین دقیق داده‌های ضروری از نمودارها در محل کار، ارائه ترجمه تقریباً فوری اسناد و بسته‌بندی‌ها به زبان خارجی و تفسیر دستورالعمل‌های مونتاژ.

این دستیار حتی می‌تواند بفهمد مردم چه می‎گویند و در صورت درخواست قادر است فوراً یک آهنگ رپ به سبک امینم یا هر هنرمندی که انتخاب شده، با استفاده از عبارات موجود در منوی رستوران یا بروشورهای شرکتی بسازد! این نشان می‌دهد که این محصول یک دستیار شخصی واقعاً هوشمند و خلاق است که می‌تواند انواع کارهای جالب را انجام دهد.

با‌ تمامی این اوصاف، زیبایی واقعی Ask Envision در سادگی محض رابط کاربری آن نهفته است.

علی‌رغم به کارگیری پیچیده‌ترین فناوری قابل‌تصور در این عینک، رابط کاربری آن به قدری ساده است که می‌توانید با صدای بلند سوالات روزمره‌تان را از آن بپرسید و با آن صحبت کنید، طوری که انگار در‌حال انجام یک مکالمه معمولی هستید.

مهادوان می‌گوید: «هدف نهایی از ارتقا این محصول این بود که عینک به همان اندازه راحت باشد که اگر فردی بینا کنارتان بود، بتوانید از او سؤال بپرسید. این فناوری باید بتواند دقیقا به اندازه انسان پاسخ‌های دقیقی ارائه دهد و در‌عین‌حال باعث گردد که کاربر احساس استقلال بیشتری نماید، زیرا در این صورت دیگر مجبور نیست به شخص دیگری وابسته باشد.»

وسلی از کلگری که در مرکز پشتیبانی مشتری و پشتیبانی فنی کار می‌کند، در خصوص این عینک می‌گوید: «عینک‌های Envision حس استقلال، تحرک و نگرش مثبت بیشتری را در من ایجاد کرده‌اند. من واقعاً مانند گذشته دیگر در کارهایم آنقدر گیر نمی‌کنم که از دیگران کمک بخواهم و فقط منتظر پیشرفت‌های بیشتر این محصول در آینده هستم.»

افق‌های جدید پیش‌روی Ask Envision

مرحله بعدی ارتقا Ask Envision، که برخی از جنبه‌های آن در‌حال‌حاضر در مرحله آزمایش بتا هستند، تمرکز بیشتری بر توانایی ChatGPT برای شناسایی تصاویر، اشیاء و صحنه‌های زنده خواهد داشت و نه صرفاً اطلاعات نوشتاری .

این ویژگی‌های جدید به این عینک اجازه می‌دهد تا کارهای بیشتری مانند؛ شناسایی حالات چهره یا تشخیص اشیاء مختلف را انجام دهد.

مدیرعامل Envision در مورد این فناوری هیجان‌زده است، زیرا بسیاری از راه‌حل‌های کمکی فناوری را در یک محصول ادغام می‌کند و کاربران می‌توانند تمام نیازهای خود را از یک دستگاه واحد دریافت نمایند که از هوش مصنوعی استفاده می‌کند.


نظر شما :