تحول دیجیتال در صنعت انرژی با هوش مصنوعی

۱۲ اسفند ۱۴۰۱ | ۰۸:۵۵ کد : ۲۰۹۳۵ اخبار روز
تعداد بازدید:۶۶
تحول دیجیتال در صنعت انرژی با هوش مصنوعی

برای شرکت‌های نفت و گاز، تحول دیجیتال یک اولویت است. در واقع این تحول دیجیتال ، نه‌تنها راهی به مدرن‌سازی شرکت‌ها است، بلکه برای تأمین امنیت تمامی اکوسیستم انرژی یک ضرورت محسوب می‌شود. اگر از این دیدگاه نگاه کنیم، لزوم استفاده از هوش مصنوعی و ظرفیت‌های یادگیری ماشین برای بهینه‌سازی و افزایش امنیت بیش از پیش برای ما آشکار می‌شود، به ویژه اینکه عوامل تهدیدکننده به‌طور فزاینده‌ای دستگاه‌های متصل و سیستم‌های اجرایی را هدف حملات خود قرار می‌دهند و صنعت نفت و گاز را در معرض یک خطر جمعی قرار می‌دهند. سالانه بر اثر حملات خاصی که به صنایع می‌شود انفجارهای زیادی رخ می‌دهد که لزوم توجه هرچه بیشتر به برنامه‌های امنیت سایبری را نشان می‌دهد.

 

با این حال، بیشتر شرکت‌ها، منابع زیادی برای به کارگیری و اجرای برنامه‌های پیچیده هوش مصنوعی به منظور افزایش امنیت و پیشرفت ظرفیت‌های دیجیتالی خود ندارند. صرف‌نظر از برخی فاکتورهای موثر از جمله اندازه، بودجه موجود و پرسنل داخلی، اکثر شرکت‌های انرژی باید عملیات و اصول امنیتی را مدیریت کنند تا مطمئن شوند که با ابزارهای دیجیتال قوی می‌توانند فرایند نظارت و ارزیابی را انجام دهند تا توانایی رقابت و تاب‌آوری را از دست ندهند. دستیابی به این هدف، با مشارکت متخصصان حرفه‌ای دور از ذهن نیست.

MIT Technology Review Insights ، با همکاری Siemens Energy ، با بیش از دوازده نفر از مدیران آی‌تی و امنیت سایبری شرکت‌های نفت و گاز در سراسر جهان مصاحبه کرد تا بینشی در مورد تأثیر هوش مصنوعی بر تحول دیجیتال و استراتژی‌های امنیت سایبری آنها در محیط‌های کاری به‌دست آورد. در ادامه نکات کلیدی این گفتگوها را ذکر می‌کنیم:

تأثیر هوش مصنوعی بر تحول دیجیتال و استراتژی‌های امنیت سایبری

شرکت‌های نفت و گاز تحت فشار هستند تا خود را با تغییرات چشم‌گیری که در فضای کسب و کار جهانی در حال رخ دادن است وفق دهند. در سال ۲۰۲۰ ویروس کرونا تاثیرات بی‌سابقه‌ای در اقتصاد جهانی داشت و تا حدی به روند کاهش قیمت‌ها و افزایش ارزش کارایی برای جبران فشار موجود در بازار اثر گذاشت. شرکت‌ها اکنون در مسیری افتاده‌اند که کار از راه دور را ضروری می‌کند و همچنین فشار بر روی آنها برای مدیریت تأثیرات زیست محیطی عملیات‌های آنها هر روز بیشتر می‌شود. ترکیب این عوامل باعث می‌شود تا شرکت‌های نفت و گاز وادار شوند تا به روش‌های جدید و کارآمد و پذیرش فناوری دیجیتال بیش از پیش فکر کنند.

با دیجیتال‌سازی شرکت‌های نفت و گاز، خطر حملات سایبری و فرصت‌های هوش مصنوعی نیز افزایش می‌یابد. شرکت‌ها برای تقویت بهره‌وری، افزایش کارایی عملیات‌ها و امنیت، فناوری دیجیتال را مدنظر قرار داده‌اند. شرکت‌ها در حال جمع‌آوری و تجزیه‌وتحلیل داده‌ها، اتصال تجهیزات به فناوری اینترنت اشیا و بهره‌گیری از فناوری‌های پیشرفته برای بهبود برنامه‌ریزی و افزایش سود و همچنین شناسایی و کاهش تهدیدها هستند. همزمان، تحول دیجیتال در صنایع باعث شده است تا فضا برای حملات مجرمان اینترنتی مهیا شود. فناوری اطلاعات، همانند فناوری عملیاتی (سیستم‌های محاسباتی و ارتباطی که تجهیزات و عملیات صنعتی را مدیریت و کنترل می‌کنند) در معرض تهدید است.

امنیت سایبری باید نقش اصلی در تدوین استراتژی‌های تحول دیجیتال شرکت‌ها داشته باشد. اجرای فناوری‌های جدید بر کسب‌وکارهای مستقل، عملکردهای اجرایی و زیرساخت‌های اساسی فناوری اطلاعات تأثیر می‌گذارد. این واقعیت، شرکت‌های نفت و گاز را به سمت یک ذهن مبتنی بر مدیریت ریسک سوق می‌دهد. این شامل طراحی پروژه‌ها و سیستم‌ها در چارچوب خطر امنیت سایبری است که سیاست‌ها و شرکت را اجرا می‌کند. مهم‌تر از همه، اکنون شرکت‌ها نیاز دارند که به ابزارهای پیشرفته امنیت سایبری مجهز به هوش مصنوعی و یادگیری ماشین دسترسی پیدا کنند تا با استفاده از این ابزارها یک قدم جلوتر از حمله‌کننده‌ها باشند.

هوش مصنوعی در حال بهینه‌سازی و افزایش امنیت تجهیزات انرژی و شبکه‌های آی‌تی به‌منظور افزایش نظارت و شفافیت است. پیشرفت در کاربردهای دیجیتال در محیط‌های عملیات صنعتی به بهبود کارایی و امنیت کمک می‌کند و حملات را شناسایی می‌کند.

شرکت‌های نفت و گاز برای جلوگیری از افزایش تهدیدهای سایبری به همکاران بیرونی خود نگاه می‌کنند. بسیاری از شرکت‌ها از منابع امنیتی سایبری کافی برای پاسخگویی به چالش‌های خود برخوردار نیستند. خاویر گارسیا کوئینتلا، مدیر ارشد اطلاعات Repsol، در این گزارش توضیح می‌دهد: ما در حال رقابت با حمله‌کنندگان هستیم. ما نمی‌توانیم تمام توانایی‌های امنیت سایبری موردنیاز خود را از داخل فراهم کنیم. برای پیشرفت سریع و رفع آسیب‌پذیری های موجود، شرکت‌ها می‌توانند همکارانی پیدا کنند که بتوانند به آنها تخصص و پشتیبانی را ارائه دهند.

امنیت سایبری، هوش مصنوعی و دیجیتالی‌شدن

سازمان‌های بخش انرژی فرصت بزرگی دارند تا هوش مصنوعی را به کار بگیرند و و یک استراتژی داده ایجاد کنند که تولید را بهینه می‌کند و مدل‌های جدید تجاری و همچنین فناوری عملیاتی ایمن را کشف می‌کند. به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا، شرکت‌های نفت و گاز با یک عدم اطمینان بی‌سابقه درباره قیمت‌های نفت و گاز روبرو هستند. علاوه بر این، تمایل به تبدیل‌شدن به یک شرکت دوستدار محیط سبز باعث شده بسیاری از آنها بقای خود را در دیجیتالی شدن بینند. از مهاجرت به ابر گرفته تا به اشتراک‌گذاری الگوریتم‌ها، صنعت نفت و گاز نشان می‌دهد که فرصت کافی برای تحول سازمان‌ها با تغییرات فناوری وجود دارد.

در صنعت نفت و گاز، انقلاب دیجیتال، این شرکت‌ها را قادر به اتصال تجهیزات فیزیکی خود به سیستم‌های کنترل سخت‌افزار و برنامه‌های نرم‌افزاری کرده است. این موضوع موجب بهبود کارایی عملیات، کاهش هزینه‌ها و کاهش انتشار گازهای مضر می‌شود. این روند با اتصال تجهیزات انرژی به سیستم‌های اینترنت اشیا همگام شده است که تجهیزات انرژی و زیرساخت‌های مهم و شبکه‌های فناوری اطلاعاتی را که شرکت‌ها برای بهینه‌سازی داده‌ها استفاده می‌کنند مدیریت نظارت و کنترل می‌کنند.

با میلیاردها نقطه داده فناوری عملیاتی و فناوری اطلاعات که هرروزه از تجهیزات فیزیکی گرفته می‌شود، حالا دیگر شرکت‌های نفت و گاز به ابزارهای هوش مصنوعی برای استفاده در این زمینه روی آورده‌اند تا بتوانند در محیط‌های عملیاتی صنعتی خود قابلیت مشاهده و نظارت داشته باشند. هدف از این کار این است که کارایی فناوری‌ها و عملیات‌ها افزایش یابد و هم از صنعت در برابر حملات سایبری محافظت کنند. از آنجا که مدل‌های تجاری شرکت‌های انرژی به همگرایی داده‌های فناوری عملیاتی و فناوری اطلاعات متکی هستند، شرکت‌ها، هوش مصنوعی را ابزاری مهم در اکوسیستم‌های دیجیتالی خود و درک زمینه‌های محیط عملیاتی خود می‌دانند. شرکت‌هایی که برای اولین بار ابزارهای دیجیتال سایبری را مستقر می‌کنند می‌کنند باید از فناوری‌های نوظهور مانند هوش مصنوعی و یادگیری ماشین استفاده کنند. با این حال آنها زمان کمتری را برای تدوین مجدد استراتژی‌ها یا مدیریت تغییر صرف می‌کنند.

نکته مهم برای شرکت‌های نفت و گاز این است که زمانی هوش مصنوعی ممکن است برای برنامه‌های خاص اختصاص یافته باشد، اما اکنون عملیات روزمره را بهینه می‌کند و نقش یک سپر دفاع امنیتی سایبری را برای تجهیزات فناوری عملیاتی ایفا می‌کند.

لئو سیمونوویچ، رئیس امنیت سایبری و دیجیتال صنعتی در زیمنس انرژی، می‌گوید: شرکت‌های نفت و گاز در حال تبدیل شدن به یک شرکت دیجیتال هستند و نباید بین امنیت و دیجیتال‌سازی معامله‌ای انجام شود. سیمونوویچ ادامه می‌دهد: امنیت باید بخشی از استراتژی دیجیتال باشد.

شرکت‌های نفت و گاز برای پیمایش در فضای بی ثبات تجاری امروز ، باید همزمان استراتژی‌های دیجیتالی‌سازی خود، فرصت‌های بهینه‌سازی و امنیت سایبری را شناسایی کنند. این بدان معناست که باید هوش مصنوعی و امنیت سایبری را برای استقرار ابزارهای دیجیتال از ابتدا ایجاد کنید.


نظر شما :