هوش مصنوعی در جام‌جهانی ۲۰۲۲ سنگ‌تمام می‌گذارد

۲۸ آبان ۱۴۰۱ | ۰۸:۲۲ کد : ۱۹۷۸۵ اخبار روز
تعداد بازدید:۷۲
هوش مصنوعی در جام‌جهانی ۲۰۲۲ سنگ‌تمام می‌گذارد

قطر، میزبان جام‌جهانی ۲۰۲۲، یک مرکز فناوری راه‌اندازی کرده است که از هوش مصنوعی برای زیر نظر گرفتن تماشاگران، پیش‌بینی افزایش جمعیت و کنترل دمای ورزشگاه استفاده می‌کند. در واقع، دوربین‌های امنیتی در تمام مناطق استادیوم‌ها اطمینان حاصل می‌کنند که کنترل مأموریت قادر است نحوه عملکرد هر سالن را قبل از مسابقه، در حین مسابقه و بعد از آن بررسی نماید.

 اتاقی در دوحه پایتخت قطر با صدها صفحه نمایش وجود دارد که جمعیت حاضر در مسابقات جام‌جهانی ۲۰۲۲ را نشان می‌دهد. همچنین کشور قطر پیش‌بینی کرده است که بیش از ۱.۲ میلیون هوادار جام‌جهانی در این کشور حضور پیدا خواهند کرد ولذا یک مرکز فناوری راه‌اندازی کرده است که از هوش مصنوعی برای زیر نظر گرفتن تماشاگران، پیش‌بینی افزایش جمعیت و حتی کنترل دمای ورزشگاه استفاده می‌کند.

به عبارت دیگر، بیش از ۱۰۰ تکنسین به صورت شبانه‌روزی در مرکز فرماندهی و کنترل Aspire کار خواهند کرد و تصاویری را که از طریق ۲۰۰۰۰۰ واحد یکپارچه از ۲۲۰۰۰ دوربین امنیتی پخش شده و در هر هشت استادیوم جام‌جهانی در سراسر صفحه‌نمایش آن‌ها چشمک می‌زند، نظارت خواهند کرد. به این طریق است که آن‌ها از طریق هوش مصنوعی قادر خواهند بود دروازه‌های ورودی را راه‌اندازی کنند، از وجود آب جاری اطمینان حاصل کنند و تهویه مطبوع را به آرامی حفظ نمایند.

 

از طرفی، فناوری تشخیص چهره به خدمه این امکان را می‌دهد، تا بزرگنمایی هر یک از ۸۰۰۰۰ صندلی در ورزشگاه Lusail را که قرار است میزبان ۱۰ مسابقه از جمله فینال باشد، بر عهده بگیرند. جالب این است که کارشناسانی به همراه مقامات قطری و فیفا در این مرکز مستقر هستند که از امنیت سایبری گرفته تا مبارزه با تروریسم و حمل‌ونقل را در آنجا کنترل می‌کنند.

حمد احمد المهندی، مدیر این مرکز در این خصوص گفت: «با یک کلیک می‌توانید از یک استادیوم به استادیوم دیگر جابه‌جا شوید، زیرا ما همه چیز را از طریق پلتفرم متمرکز خود از نظر مدیریت تأسیسات، امنیت، سلامت و ایمنی و عملیات ICT که فناوری اطلاعات و ارتباطات است، ادغام کرده‌ایم.»

به گفته برگزارکنندگان این جام‌جهانی، مفهوم «استادیوم متصل» اولین مورد از نوع خود است که در طول جام‌جهانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. هوش مصنوعی تکنسین‌ها را قادر می‌سازد، تا افزایش جمعیت را پیش‌بینی کنند و با به اشتراک گذاشتن اطلاعات با مقامات امنیتی، به‌سرعت با ازدحام بیش از حد مقابله نمایند، تا اتفاقاتی همچون هرج‌ومرجی که به علت ازدحام جمعیت در ماه مه در خارج از استادیوم فرانسه در پاریس ایجاد شد یا کشته شدن بیش از ۱۳۰ نفر در یک درگیری جمعیت در یک استادیوم فوتبال در اندونزی در ماه اکتبر، رخ ندهد. تیم فنی مرکز قطر در این خصوص می‌گوید که تجمیع داده‌ها به آن‌ها اجازه می‌دهد، تا الگوهای جمعیت را پیش‌بینی کنند.

جالب اینجاست که این مرکز با کمک هوش مصنوعی، می‌تواند تعداد افراد موجود در یک فضا را بشمارد و یک آستانه اعمال نماید. عبدالرحیمان در این خصوص توضیح داد که به عنوان مثال، اگر بیش از ۱۰۰ نفر در یک نقطه خاص وجود داشته باشند، تکنسین‌ها قادرند گلوگاه‌ها را ببینند، نحوه عملکرد دروازه‌های ورودی را بررسی کنند و از آمدوشد روان افراد در داخل و خارج از ورزشگاه اطمینان حاصل نمایند.

نکته دیگر اینکه تمام استادیوم‌ها دارای تهویه مطبوع هستند و اگر در داخل سالن‌ها اختلاف دما وجود داشته باشد، حسگرهای مرکز فرماندهی می‌توانند داده‌ها را دریافت کرده و تنظیم را درخواست کنند.

 از طریق این مرکز فرماندهی، پلتفرم متمرکز این فرصت را به آن‌ها خواهد داد، تا در عملیات‌هایی با افراد کمتر، واکنش سریع و عملکرد بیشتری داشته باشند. این کاملاً مشخص است که همه این‌ها به امنیت سایبری بستگی دارد که همه سیستم‌ها باید بتوانند در برابر هر گونه تهدیدی از بیرون یا داخل مقاومت کنند. این مرکز در حال اطمینان یافتن از ایمن بودن سیستم‌هاست و در حال حاضر، این کار به صورت روتین در حال انجام‌ است، تا اطمینان حاصل شود که در طول جام‌جهانی فوتبال ۲۰۲۲ هیچ حادثه امنیت سایبری رخ ندهد.


نظر شما :