ایا مسواک می تواند به کمک هوش مصنوعی بیماری را تشخیص دهد؟

۲۹ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۴:۰۲ کد : ۱۹۲۱۷ اخبار روز
تعداد بازدید:۱۲۱
بو، از عطر و ادکلن هایی که به خود می زنیم تا خوشبوکننده های هوا،یکی از آخرین عرصه هایی است که هوش مصنوعی به آن وارد شده است. از داده های عظیم و کامپیوترهای فوق سریع استفاده می کنند تا مدهای جدید بو را شناسایی کنند و محصولات را سریعتر به بازار برسانند. اما فقط این نیست،با استفاده از هوش مصنوعی در حال ساخت فناوری هایی هستند که بوی بیماری ها را در مراحل اولیه استشمام کنند.اما چطور؟
ایا مسواک می تواند به کمک هوش مصنوعی بیماری را تشخیص دهد؟

بوشکافی

کار یک شرکت دانش بنیان تجزیه و تحلیل بوهاست،اینکه چگونه بوها برما تاثیر می گذارند یا چگونه خبر از سلامت یا بیماری می دهند.

اما این کار راحتی نیست،بو مثل نور و صدا طول موج ندارد و نمی توان به راحتی آن را اندازه گیری و سنجش کمی کرد.

از این رو، این شرکت دانش بنیان در واقع به هوش مصنوعی آموزش می دهد که چگونه مثل بینی ما عمل کند. برای این کار مولکول های بودار را روی تراشه های سیلیکونی سوار می کنند تا ماشین یاد بگیرد مولکول هایی را که ما می توانیم ببوییم شناسایی کنداما گازهایی مثل اکسیژن،نیتروژن و مونواکسید کربن را نادیده بگیرد،همان گازهایی که برای ما بو ندارند.

مدیرعامل این شرکت می گوید:"چون نمی توان بو را از نظر علمی توصیف کرد به هوش مصنوعی نیاز داریم.تنها کاری که می شود این است که به دستگاه آموزش دهید که این پنیر است، این توت فرنگی است، این تمشک است."

این فناوری می تواند در ارزیابی جاهایی که در آن وقت می گذرانیم نقش مهمی داشته باشد،اینکه آیا جای شلوغی که می رویم محیط مناسبی است؟ سوالی که پس از همه گیری کرونا دائم مطرح است. به این ترتیب می توان محصولاتی ساخت که بوشکافی یا تجزیه تحلیل بو کنند مثل مسواک. اگر مسواک حسگر بو داشته باشد ممکن است صاحبش را متوجه کند که این بو"نشانه دیابت است"یا مثلا"نشانه سرطان".

 


نظر شما :